Loading
25

Zdjęcia są albo lubiane albo nie, nie ma innej opcji Mogą pozostawić cię obojętnym, ale to tak jakbyś ich nie lubił. Zdjęcie musi coś przekazać, wywołać w widza reakcję, uczucie. Zdjęcie, które nie wywołuje u widza żadnych uczuć, jest praktycznie pustym zdjęciem.

W tym artykule wyjawię serię psychologicznych sztuczek za pomocą których można łatwo zwrócić uwagę widza, wywołując w nim dokładnie takie uczucie lub emocję jakie chcesz przekazać za pomocą swojego zdjęcia. Jest to możliwe dzięki pewnym zachowaniom ludzkiego mózgu, które przy odpowiednim wykorzystaniu przez fotografa pomagają przekazać i utrwalić uczucie lub emocję w siatkówce oka widza.

Najważniejsze punkty na zdjęciu powinny być na pierwszym miejscu. Nasz mózg kieruje nasz wzrok najpierw na to co uważa za najważniejsze lub wyróżniające się. Jest to instynktowne zachowanie. A co jest najważniejsze dla naszego mózgu?:

Psychologia kolorów w fotografii

Ciepły kolor. Każdy stopień czerwieni lub pomarańczy przyciąga naszą uwagę przed każdym innym kolorem;

Oświetlenie w stosunku do reszty sceny. Lubimy światło i uciekamy od ciemności (przynajmniej na poziomie wizualnym);

Ostrość, bardziej komfortowe dla oka jest patrzenie na coś ostrego niż zamazane czy rozmyte. Każdy ostry element jest ważniejszy od rozmytych elementów, na które zwykle patrzymy później;

Izolacja od reszty elementów w kompozycji. Pusta przestrzeń wokół przedmiotu pomaga stworzyć bohatera i zwrócić na niego uwagę.